چرا به چک لیست سئو نیاز داریم؟
هر هدفی با برنامه ریزی به بهترین شکل پیش رفته و در نهایت به ثمر می نشیند؛ سئو و بهینه سازی سایت نیز هدفی است که هر سئو کار و صاحب و کسب و کاری برای رسیدن به آن تلاش می کند. اما آیا سئو سایت بدون برنامه ریزی ممکن است؟ قطعا خیر؛ برای رسیدن به رتبه برتر در موتورهای جستجو داشتن چک لیست سئو از اصلی ترین اقداماتی است باید رعایت شود. بدون چک لیست سئو، شما سردرگم بوده و دقیقا نمیدانید چطور مسیر را پیش بروید. در ادامه کامل ترین چک لیست سئو سال 2023 را برای شما آماده کرده ایم.
چرا به چک لیست سئو نیاز داریم؟
چک لیست سئو ابزاری ضروری برای هر کسی است که میخواهد در موتورهای جستجو مانند گوگل رتبهبندی بهتری کسب کند. این لیست به شما کمک میکند تا مطمئن شوید که وبسایت شما تمام الزامات موتورهای جستجو را برآورده میکند و برای کاربران بهینهسازی شده است.
شاید تصور کنید که یک سئو کار حرفه ای حتی بدون برنامه ریزی و داشتن چک لیست سئو می تواند به بهترین شکل یک سایت را بهینه کند. اما نباید فراموش کنید که هر چقدر هم که در این حوزه تخصص داشته باشید، باز هم داشتن چک لیست سئو درست و اصولی می تواند روند کار شما را بهبود بخشیده و آن را سرعت بدهد.
چک لیست سئو در سال 2024
سئو (SEO) در حال تحول دائمی است و برای اینکه در نتایج جستجو پیشرو باشید، باید با آخرین الگوریتمها و بهترین شیوهها بهروز باشید. در حالی که اصول اصلی سئو ثابت مانده است، جزئیات آنها به طور مداوم در حال تکامل هستند.
1. اتصال سایت به سرچ کنسول
اولین گام در چک لیست سئو سایت، اتصال وب سایت به سرچ کنسول گوگل است. سرچ کنسول یک ابزار قدرتمند سئو و در عین حال کاملا رایگان است که در اختیار سئو کاران قرار گرفته. با اتصال سایتتان به این ابزار قدرتمند می توانید تعداد ورودی های سایتتان در هفته، یک ماه، سه ماهه و حتی بازه زمانی دلخواه مشاهده کنید. با سرچ کنسول حتی ایرادات و خطاهای سایتتان را نیز پیدا کرده و برای رفع آن می توانید اقدام کنید. علاوه بر تعداد ورودی های سایتتان، می توانید موارد زیر را نیز در سرچ کنسول مشاهده کنید:
- مشاهدهی میزان ترافیک کلمات کلیدی مختلف سایت
- مشاهدهی میزان ورودی صفحات مختلف سایت از نتایج گوگل
- معرفی نقشه سایت (sitemap) به گوگل
- رفع خطاهای مختلف سایت
2. نصب افزونه های وردپرسی
یکی دیگر از موارد مهم سئو سایت، نصب افزونه های وردپرسی است؛ اگر سایتتان به کمک وردپرس طراحی شده است، نصب افزونه های سئو مانند یوآست و رنک مث از اصلی ترین اقداماتی است که باید انجام بدهید. این دو افزونه با توجه به الگوریتم های گوگل نوشته و بروز رسانی شده است. به همین دلیل در فرایند محتوا گذاری و سئو سایتتان، به شما کمک می کند تا به بهترین شکل سایتتان را بر اساس قوانین گوگل سئو کنید. این دو افزونه را می توانید به راحتی از مخزن وردپرس و یا سایت https://fa.wordpress.org/ دانلود کنید.
3. چک لیست سئو داخلی سایت
سئو و بهینه سازی سایت به سه دسته سئو داخلی، خارجی و تکنیکال تقسیم بندی می شود؛ هر کدام از این انواع سئو مراحل مختلفی دارند که رعایت آنها در کنار هم منجر به یک نتیجه عالی می شود. در ادامه چک لیست سئو داخلی سایت را خواهیم گفت:
● تحقیق کلمات کلیدی
اولین مرحله از چک لیست سئو داخلی سایت، تحقیق کلمات کلیدی و دسته بندی آنها است. کلمات کلیدی همان عباراتی است که کاربران آنها را در گوگل جستجو می کنند. بنابراین زمانی می توانید در نتایج گوگل دیده شوید که با این کلمات رتبه بگیرید. برای تحقیق کلمات کلیدی می توانید ابزارهای رایگان، پیشنهادات گوگل، وب سایت رقبا و … استفاده کنید. سپس با توجه به اهمیت آنها و عملکرد رقبا، باید کلمات کلیدی را دسته بندی کرده و برای آنها محتوا نویسی کنید.
● بهینه سازی url صفحات
یکی دیگر از موارد مهم سئو سایت، بهینه سازی آدرس صفحات مختلف سایت است. برای این کار باید موارد زیر را رعایت کنید:
- در آدرس هر صفحه کلمه کلیدی مرتبط با آن را استفاده کنید.
- از خط فاصله (-) برای جدا کردن عبارات استفاده کنید.
- آدرس صفحه را کوتاه و پرمعنا انتخاب کنید.
- برای هر صفحه یک URL مجزا در نظر بگیرید.
● بهینه سازی تگ عنوان
تگ تایتل یا Title Tag اولین چیزی است که در نتایج جستجو به کاربر نشان داده می شود. پس می توان گفت یکی از مراحل مهم در چک لیست سئو سایت، بهینه سازی و جذاب نوشتن تگ عنوان است. در صورتی که تگ عنوان جذاب نوشته شده باشد، کاربر توجه بیشتری به آن کرده و نرخ کلیک بالاتر می رود. برای بهینه سازی Title Tag موارد زیر را در نظر بگیرید:
- تعداد کاراکتر های عنوان باید 54 تا 60 کاراکتر باشد.
- برای جدا کردن بخش های عنوان از Dash ( | ) استفاده کنید.
- کلمه کلیدی را در ابتدای عنوان بیاورید.
- از عباراتی همچون ارزان، کامل، بهترین، رایگان، جامع، … استفاده کنید.
● بهینهسازی و جذاب کردن متا دیسکریپشن
متا دیسکریپشن در واقع تگی است که توضیحات کوتاهی درباره محتوا ارائه می کند. این بخش به کاربر و ربات های گوگل کمک می کند تا درک بهتری از محتوا داشته باشند.
در واقع هر چه این بخش جذابتر باشد، احتمال کلیک کردن روی آن توسط کاربر نیز افزایش می یابد.
برای نوشتن توضیحات متای جذاب بر اساس چک لیست سئو، موارد زیر را در نظر بگیرید:
- توضیحات متا برای هر صفحه باید مجزا و مرتبط با آن صفحه باشد.
- طول آن حداکثر 160 کاراکتر باید باشد.
- باید جذاب و دارای کلمه کلید باشد.
● بهینهسازی تگهای هدینگ
یکی دیگر از موارد مهم سئو، بهینه سازی تگ های هدینگ است؛ هر محتوا از متن و تیترها تشکیل شده است. به این تیترها تگ های هدینگ نیز گفته می شود. بر این اساس تگ های هدینگ از H۱ تا H۶ دسته بندی می شوند. تگ های h1 و h2 اولویت بالاتری داشته و به ترتیب از اهمیت آنها کاسته می شود. اصولا موارد مهم را تگ H2 داده و زیر تیترها از H3 تا H6 دسته بندی می کنند.
این کار به فهم کاربر کمک بیشتری کرده و به ربات های گوگل میزان اهمیت هر عنوان را نشان می دهد.
● استفاده از کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords)
رقابت در کلمات کلیدی کوتاه و پر سرچ کار آسانی نیست؛ به همین دلیل توصیه می شود برای اینکه بتوانید سایتتان را بهبود ببخشید و در کلمات پر بازدید رتبه بگیرید، به کلمات کلیدی طولانی نیز اهمیت بدهید. یکی از موارد چک لیست سئو سایت، استفاده از Long Tail Keywords در محتوا نویسی و عناوین مختلف سایت است. کلمات کلیدی طولانی معمولا بیش از 3 عبارت دارند. اما دلایل استفاده از Long Tail Keywords چیست؟
- رقابت در کلمات کلیدی دمدراز یا Long Tail Keywords بسیار کمتر است؛
- نرخ تبدیل از طریق کلمات طولانیتر بیشتر است؛
- کاربران اصولا با کلمات طولانیتر با جزئیات بیشتر در گوگل جستجو میکنند؛
● بهینهسازی تصاویر سایت
در حال حاضر علاوه بر محتوای متنی، محتوای تصویری نیز اهمیت زیادی دارد؛ به همین دلیل استفاده از تصاویر با کیفیت، مرتبط با محتوا، با فرمت مناسب و در حجم کم از اقدامات مهم در چک لیست سئو سایت است.
● بهروزرسانی محتواهای قدیمی
موارد مهم سئو تنها به تولید محتوای تازه خلاصه نمی شود؛ یک سایت زمانی رتبه می گیرد که محتواهای بروز و کاملتری نسبت به رقبا داشته باشد. به همین منظور بروزرسانی محتوای قدیمی نه تنها سایت را بروز و کامل می کند بلکه به بهبود رتبه آن نیز کمک زیادی می کند.
● شناسایی صفحات زامبی و بهینه سازی آنها
زامبی پیج ها در واقع همان صفحات بی ارزش و بی کیفیتی هستند که جان سایر صفحات را نیز می گیرند!
به همین دلیل یکی از موارد مهم در چک لیست سئو، شناسایی این صفحات و بهینه سازی آنها است. صفحاتی که محتوای با کیفیت ندارند، ورودی زیادی ندارند، به حوزه کاری شما مرتبط نبوده و از نظر تکنیکال مشکل دارند در این دسته قرار می گیرند. شما می توانید آنها را حذف و یا ریدایرکت کنید.
4. چک لیست سئوی تکنیکال سایت
سئوی تکنیکال بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو مانند گوگل است تا بتوانند به راحتی آن را خزیده، فهرست بندی کرده و درک کنند. این امر به نوبه خود می تواند به شما کمک کند تا در نتایج جستجو رتبه بندی بهتری کسب کنید و ترافیک ارگانیک بیشتری به دست آورید.
● اطمینان از render شدن سایت
یکی از مشکلاتی که برخی از سایت ها با آن دست و پنجه نرم میکنند، ایندکس نشدن تمام صفحات سایت توسط گوگل است. یکی از موارد مهم در سئو سایت، اطمینان از render شدن سایت در گوگل است. برای اینکه ببینید تمام صفحات در گوگل ایندکس می شود یا نه، باید صفحات مختلف سایت را در URL Inspection سرچ کنسول مشاهده کرده و وضعیت ایندکس آن را بررسی کنید.
● ریسپانسیو بودن سایت
ریسپانسیو بودن سایت به معنی نمایش درست تمام صفحات سایت در صفحه نمایشگر های مختلف است. یکی از مراحل چک لیست سئو سایت این است که تمام صفحات آن را به کمک ابزار Google Mobile Test بررسی کنید.
● نصب گواهی SSL
با تغییر HTTP به HTTPS، نحوه انتقال داده ها بین سرور و کاربر امنیت بیشتری پیدا کرد و همین امر از نظر گوگل مورد اهمیت واقع شد. یکی از موارد مهم سئو سایت، نصب گواهی SSL و تبدیل HTTP به HTTPS است.
● بهینه کردن سرعت لود سایت
در حال حاضر سرعت اینترنت در اغلب کشورهای دنیا افزایش یافته و کمتر کسی برای لود شدن یک صفحه از سایت وقت زیادی را صرف می کند. به همین دلیل بهینه سازی سرعت سایت از موارد مهم سئو سایت است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
● شناسایی و رفع خطاهای ریدایرکت، 404 و لینک های شکسته
یکی از مشکلاتی که سئو سایت شما را به خطر می اندازد، وجود صفحات 404 یا لینک های شکسته است. در واقع ارور 404 به معنای عدم وجود صفحه است. برای جلوگیری از بروز این خطا باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
- آدرس هیچ صفحهای را تغییر ندهید؛
- ساختار آدرس های سایت را به هر دلیلی تغییر ندهید؛
- صفحات را بدون ریدایرکت حذف نکنید؛
● ساخت نقشه سایت و ثبت آن در کنسول گوگل
یکی دیگر از موارد مهم سئو سایت سایت، ساخت نقشه سایت و ثبت آن در سرچ کنسول گوگل است. سایت مپ در واقع لیستی از آدرس تمام صفحات سایت است که گوگل به کمک آن می تواند صفحات سایت را ایندکس و خزش کند.
ابزارهای سئو مانند رنک مث و یوآست به صورت خودکار نقشه سایت را ایجاد می کنند. شما باید آن را در سرچ کنسول به گوگل معرفی کنید. برای این کار کافیست آدرس نقشه سایت را در بخش sitemap سرچ کنسول به گوگل معرفی کنید.
5. چک لیست سئوی خارجی
● آنالیز بک لینکهای رقبا
یکی از مراحل سئو سایت، آنالیز رقبای فعال در همان حوزه است. در چک لیست سئو سایت، باید بک لینک رقبا را به کمک ابزارهای مختلف MOZ و ahref بررسی کنید. سپس با توجه به هدفتان، بهترین آنها را انتخاب و برای لینک سازی اقدام کنید.
● Disavow کردن بک لینکهای مخرب
یکی از مشکلاتی که در زمان سئو سایت ممکن است با آن مواجه شوید، بک لینک های مخرب است. بلک لینک های مخرب می تواند شامل بک لینک هایی باشند که شما قبلا گرفته و دچار مشکل شده اند یا رقبا برای حذف شما آنها را ایجاد کرده اند. بک لینک هایی با اسپم اسکور بالا و از سایت های بی کیفیت را باید حذف کنید. برای این کار می توانید از Disavow Links گوگل استفاده کنید.
● رپورتاژ آگهی
یکی از روش های گرفتن بک لینک با کیفیت، گرفتن رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهی در واقع تبلیغی است که در سایت های معتبر به صورت متنی گذاشته میشود. برای ایجاد رپورتاژ آگهی می توانید با توجه به حوزه کاری سایتتان، بهترین سایت را انتخاب کنید.
سئو و بهینه سازی سایت با موج دیجیتال
در این مطلب تلاش کردیم کامل ترین چک لیست سئو سایت در سال 2023 را به شما بگوییم. این موارد مهم سئو سایت زمانی نتیجه می دهد که به صورت اصولی و تخصصی انجام شود. به همین منظور اگر قصد سئو و بهینه سازی سایتتان را دارید، حتما از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. پیشنهاد میکنیم پیش از هر اقدامی از خدمات مشاوره رایگان موج دیجیتال استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.