دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟
در حال حاضر یکی از پردرآمدترین شغل ها در کل دنیا، دیجیتال مارکتینگ است؛ تقریبا در تمامی کسب و کارها، شرکت ها و صنایع مختلف حضور یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ الزامی است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که دقیقا شغل دیجیتال مارکتینگ چیست و یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه کاری انجام میدهد؟ در ادامه این مطلب به این سوالات پاسخ خواهیم داد و به شما خواهیم گفت که چطور تنها با یک لپتاپ و اتصال به اینترنت کسب و کارتان را گسترش داده و پول در بیاورید!
بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ در یک کلام به معنای بازاریابی با ابزارهای آنلاین و دیجیتال است؛ هر اقدامی که در بستر اینترنت و به کمک ابزارهای دیجیتال برای افزایش فروش، تبلیغات، برندسازی و یا معرفی خدمات و محصولات انجام می شود، بازاریابی دیجیتال نام دارد.
چرا دیجیتال مارکتینگ توصیه میشود؟
هنوز هم هستند افرادی که معتقدند بازاریابی سنتی بیشتری بهره وری را برای کسب و کارشان دارد؛ اما چند درصد مردم هنوز تمام شبکه های تلویزیون را دنبال می کنند؟
چند درصد از مردم تراکت هایی که به دستشان می دهید را خوانده و دور نمی اندازند؟
اگر بخواهید به این سوال پاسخ درست و منطقی بدهید، به این نتیجه خواهید رسید که بازاریابی سنتی نه تنها به تنهایی پاسخگو نیست؛ بلکه در بیشتر اوقات تنها سرمایه شما را از بین خواهد برد. با این اوصاف بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری ضروری و لازم است.
از مزایای دیگر دیجیتال مارکتینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- روشها و ابزارهای متنوع برای تبلیغات و برندسازی
- مقرون به صرفه و هدفمند تر از بازاریابی سنتی
- امکان رقابت با برند های بزرگ حوزه کاری خودتان
- امکان تحلیل و بررسی و سنجیدن میزان موفقیت یک روش
- تغییر روش بازاریابی آسان و کم هزینه تر
- امکان برقراری تعامل و ارتباط دو طرفه
رویکرد های کلی دیجیتال مارکتینگ کدام است؟
در بازاریابی دیجیتال دو رویکرد کلی درونگرا و برونگرا وجود دارد؛ اما هر یک از این رویکرد ها چطور عمل می کنند؟
بازاریابی برونگرا چیست؟
در رویکرد دیجیتال مارکتینگ برونگرا، ما به سراغ مشتری می رویم! اما این یعنی چه؟
فرض کنید در حال استفاده از یک نرم افزار آنلاین هستید و یا یک برنامه تلویزیونی را تماشا می کنید؛ درست در اوج استفاده یا تماشای برنامه دلخواهتان یک تبلیغ نمایش داده می شود. به این شکل از بازاریابی دیجیتال، بازاریابی برونگرا گفته می شود.
در این روش در واقع شما به سراغ مشتری خواهید رفت! اما آیا همیشه این روش پاسخگو خواهد بود؟ آیا تمام افرادی که به سراغشان می روید، به برند یا محصولتان جذب خواهند شد؟ چطور کاری کنیم که مشتری خودش به سراغ ما بیاید؟
بازاریابی درونگرا چیست؟
در روش دیجیتال مارکتینگ برونگرا در واقع شما به جای اینکه وقت و هزینه خود را صرف پیدا کردن مشتری کنید، آن را صرف فعالیت در رسانه های مختلف خواهید کرد. یعنی کاری می کنید که مشتری خودش به شما جذب شود!
کانال های اصلی دیجیتال مارکتینگ
همانطور که گفتیم در بازاریابی سنتی شما از تراکت، تبلیغات تلویزیونی، بازاریابی حضوری و … استفاده می کنید. اما در روش دیجیتال مارکتینگ کانال های اصلی و ارتباطی شما رسانه های مختلف هستند. از اصلی ترین کانال های بازاریابی دیجیتال می توان به موارد زیر اشاره کرد:
سایت و فروشگاه اینترنتی
اولین و مهمترین کانال دیجیتال مارکتینگ، سایت و فروشگاه اینترنتی است. طراحی سایت حرفه ای در واقع مثل این است که شما یک فروشنده حرفه ای و چرب زبان در فروشگاهتان استخدام کنید!
اما راز موفقیت در دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت جذاب و کاربردی است. علاوه بر ظاهری وب سایت، نحوه عملکرد، امکانات و ویژگی های فنی آن نیز اهمیت زیادی دارد. زمانی که کاربری به سایت شما وارد می شود، باید بتواند به راحتی به تمام محصولات و خدمات شما دسترسی داشته باشد. علاوه بر این، سرعت وب سایت باید به نحوی باشد که در کمترین زمان ممکن، تمام بخش های آن به کاربر نشان داده شود. امروزه کمتری کسی برای لود شدن یک سایت زمان صرف می کند! پس این موضوع را جدی بگیرید؛ عدم توجه به سرعت لود صفحات یک سایت، درست مانند این است که شما فروشگاهتان را خیلی دیر باز کنید!
نکته دیگری که باید در زمان طراحی سایتتان به آن دقت کنید، نحوه نمایش آن در سیستم های مختلف است. همانطور که گفتیم یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ، امکان تحلیل و بررسی شرایط، رقبا و روش بازاریابی است. بر این اساس و طبق آمار، بیشترین بازدید یک سایت از طریق موبایل انجام می شود. بنابراین وب سایتتان را طوری طراحی کنید که در تمامی صفحه نمایشگر ها به خوبی نشان داده شود و به عبارتی ریسپانسیو باشد.
شبکههای اجتماعی
یکی دیگر از کانال های اصلی دیجیتال مارکتینگ، فعالیت در شبکه های اجتماعی پر طرفدار است. در حال حاضر اغلب مردم اوقات فراغتشان را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند. در نتیجه فعالیت در این شبکه های پرطرفدار در جذب مشتری و بازاریابی دیجیتال اهمیت زیادی دارد. در بین تمامی شبکه های اجتماعی، اینستاگرام پرطرفدارترین و پر استفاده ترین شبکه اجتماعی در ایران و جهان است. اگر میخواهید در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید و یا برندتان را مطرح کنید، از این پلتفرم غافل نشوید. از دیگر شبکه های اجتماعی که می توانید برای دیجیتال مارکتینگ از آنها استفاده کنید، می توان به فیسبوک، توییتر، لینکدین و یوتیوب اشاره کرد.
انواع شاخههای دیجیتال مارکتینگ
- سئو سایت یا بهینه سازی سایت در موتور جستجو (seo )
- سامانه پیامکی
- ایمیل مارکتینگ
- بازاریابی اینترنتی
- تبلیغات کلیکی
- بازاریابی محتوا (ویدیو، صوتی و متنی)
- افیلیت مارکتینگ
- بازاریابی درونگرا
- طراحی سایت
بعد از دوره بازاریابی دیجیتال چه اهدافی دست پیدا میکنید؟
- بررسی رقبا در فضای آنلاین
- تحلیل کسب و کار رقبا
- بدست آوردن رفتار مشتریان
- راههای جذب مشتری
- پیدا کردن مشتریان در شهرهای ایران
- شروع با کمترین سرمایه
- برندسازی دیجیتال
- استراتژی بازاریابی دیجیتالی
- بهینه سازی موتورهای جستجو
- مدیریت بودجه تبلیغات
در آخر
همانطور که گفتیم دیجیتال مارکتینگ راهی است که میتواند شما را به مردم کل دنیا معرفی کند. فعالیت در بستر اینترنت و به کمک ابزارهای دیجیتالی می تواند مشتری هدف را به سمت شما هدایت کند. اگر در حال حاضر صاحب برند، خدمات و یا محصولی هستید و هنوز بازاریابی دیجیتال را شروع نکرده اید، همین امروز برای آن برنامه ریزی کنید. در این مسیر بهتر است از یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید. تیم موج دیجیتال با کمک جمعی از کارشناسان متخصص در حوزه بازاریابی دیجیتال به شما کمک می کند تا بهترین روش را انتخاب کرده و عملکرد موثر و نتیجه بخشی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان ما تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.