سئو داخلی (on page seo) سایت چیست؟ | تکنیک سئو داخلی
سئو و بهینه سازی سایت راهی است که سایت شما را به صفحه اول گوگل می رساند؛ سئو و بهینه سازی وب سایت در سه دسته سئو داخلی یا on page seo، سئو خارجی و سئو تکنیکال دسته بندی می شود. در صورتی یک سایت رشد کرده و در نتایج برتر گوگل دیده می شود که تمام روش های سئو روی آن و بر اساس اولویت و اصولی انجام شود. اما سئو داخلی سایت چیست؟ چطور سئو on page به رشد یک سایت کمک می کند؟ در ادامه به توضیح کامل این نوع سئو و تکنیک های کاربرد سئو داخلی پرداخته ایم.
سئو داخلی (on page seo) سایت چیست؟
گفتیم که سئو و بهینه سازی سایت کمک می کند تا سایت شما در نتایج برتر گوگل دیده شود؛ بهتر است اهمیت سئو را با یک مثال برایتان بگوییم.
فرض کنید فروشگاهی با محصولات با کیفیت و یک ویترین جذاب و دیدنی اما در یک کوچه خلوت و به دور از خیابان اصلی تاسیس شده باشد؛ چند درصد احتمال موفقیت این فروشگاه وجود دارد؟
اگر خیلی خوش شانس باشد، شاید تنها افراد ساکن آن کوچه مشتری این فروشگاه باشند. اما اگر این فروشگاه جذاب با محصولات عالی در یک خیابان پر رفت و آمد تاسیس شده بود، قطعا همه چیز متفاوت می شد.
یک سایت نیز دقیقا مشابه راه اندازی یک فروشگاه است؛ بدون سئو و بهینه سازی آن در انتهای یک کوچه دور افتاده خواهد ماند و مشتری نخواهد داشت!
اما سئو داخلی چیست؟
سئو داخلی سایت دقیقا مثل این است که شما محصولات و ویترین فروشگاهتان را به بهترین شکل ممکن آماده کنید و مشتریان احساس راحتی و رضایت از فروشگاهتان داشته باشند. سئو داخلی یا On Page Seo اقداماتی است که در داخل سایت انجام می شود.
تکنیکهای سئو داخلی سایت
1. تحقیق کلمات کلیدی یا Keyword Research
یکی از تکنیک های سئو داخلی سایت، تحقیق کلمات کلیدی است؛ در واقع تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا متوجه شوید که کاربران در حوزه کاری شما دقیقا به دنبال چه چیز هایی هستند و چه مواردی را جستجو می کنند.
اما آیا تحقیق کلمات کلیدی به تنهایی کافی است؟ قطعا نه؛
پس از آنکه عبارات پر سرچ حوزه کاری خودتان را پیدا کردید، باید آنها را اصولی و در جای درست در سایتتان استفاده کنید. اگر این قسمت از سایتتان را به درستی پایه ریزی کنید، می توانید نتیجه خوبی را مشاهده کنید.
باید به این نکته توجه کنید که کلمات کلیدی به منظور جذب هر بازدید کننده ای نیست؛ بلکه برای جذب کاربری است که هدف شما بوده و محصول یا خدمتتان برای او سودمند است.
2. بهینه سازی عنوان سئو یا Meta title
یکی دیگر از تکنیک های سئو on page، بهینه سازی عناوین سئو است. عنوان سئو یا متا تایتل همان عبارتی است که کاربران در زمان جستجو در گوگل آن را در نتایج میبیند؛ پس با این اوصاف جذابیت و بهینه بودن عناوین سئو از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه نکات بهینه سازی عنوان سئو را گفته ایم:
- عنوان سئو باید حداکثر 60 کاراکتر باشد؛ در غیر اینصورت ادامه عنوان به صورت سه نقطه نشان داده می شود.
- در عنوان سئو حداقل باید یک کلمه کلیدی استفاده شود.
- حد امکان کلمه کلیدی و هدف باید در ابتدای عنوان قرار بگیرد.
3. بهینه سازی تمام آدرس های سایت
از دیگر تکنیک های On Page Seo می توان به بهینه سازی آدرس صفحات اشاره کرد. آدرس صفحات باید دارای کلمه کلیدی بوده و کوتاه باشند. علاوه بر این باید به نحوه انتخاب شوند که کاربر با یک نگاه متوجه موضوع محتوا شده و برای گوگل نیز قابل فهم باشد.
4. بهینه سازی تگهای H1، H2 و H3
تگهای H1، H2 و H3 در محتوا نویسی و در صفحات سایت اهمیت زیادی دارند؛ به طوریکه چیدمان درست آنها در سایت یکی از تکنیک های مهم سئو داخلی به حساب می آید. ترتیب قرار گرفتن این تگ ها باید بر حسب اهمیت و بر اساس متنی باشد که در زیر تیتر گفته شده است. تگهای H1، H2 و H3 در واقع اهمیت یک پاراگراف را مشخص کرده و کاربر را از سردرگمی نجات می دهد.
.5 تولید محتوای با کیفیت
گام بعدی و بسیار با اهمیت در یک سایت، تولید محتوای سئو شده و حرفه ای است. شاید شنیده باشید که محتوا پادشاه است؛ همانطور که در ابتدا گفتیم، تحقیق کلمات کلیدی یکی از تکنیک های سئو داخلی سایت است. اما آیا به این موضوع فکر کردید که چطور این کلمات را در سایت استفاده کنیم؟
بله؛ با تولید محتوای سئو شده می توانید سئو on page سایتتان را حرفه ای پیش ببرید.
اما تولید محتوا چطور باعث بهبود سئو داخلی وب سایت می شود؟
زمانی که برای عبارات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خودتان شروع به محتوا نویسی می کنید، در واقع کلمات کلیدی را در سایتتان استفاده کرده اید. حال اگر محتوای نوشته شده برای کاربر مفید هم باشد، قطعا گوگل به آن اهمیت بیشتری می دهد.
6. استفاده از محتوای چند رسانه ای در محتوا
از دیگر تکنیک های سئو داخلی می توان به استفاده از انواع محتوای چند رسانه ای در داخل سایت اشاره کرد. قطعا کاربران تنها محتوای متنی نمی خواهند؛ ویدیو، تصاویر با کیفیت، نمودار، پادکست و … از جمله محتواهایی است که می تواند سئو داخلی سایتتان را بهبود بخشیده و کاربر را جذب کند.
7. بهینه سازی تصاویر سایت
تنها استفاده از تصاویر سایت اهمیت ندارد؛ بلکه بهینه سازی آنها باید در اولویت قرار بگیرد. برای بهینه سازی تصاویر باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:
-
استفاده از تگ alt
یکی از تکنیک های on page seo، استفاده از تگ آلت یا کلمه کلیدی برای تصویر است. ربات های گوگل گاها از درک تصاویر عاجز هستند؛ شما به کمک تگ alt یا کلمه کلیدی می توانید منظور و مفهوم تصویر را به گوگل برسانید.
-
کاهش حجم تصاویر
یکی دیگر از تکنیک های بهینه سازی تصاویر، کاهش حجم آنها است؛ حجم تصاویر باید به اندازه ای باشد که روی سرعت لود صفحات تاثیر منفی نگذارد. شما می توانید برای کاهش حجم تصاویر از سایت ها و ابزارهای بهینه سازی تصاویر بدون افت کیفیت استفاده کنید.
8. رعایت چگالی کلمات کلیدی
گفتیم که کلمات کلیدی باید در محتوا استفاده شوند؛ اما آیا تعداد به کار بردن کلمه کلیدی در محتوا اهمیت دارد؟
بله؛ یکی از اصول سئو داخلی سایت، رعایت چگالی کلمات کلیدی است. در محتوانویسی باید کلمات کلیدی به اندازه در محتوا استفاده شود و در غیر اینصورت الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، محتوا را اسپم تلقی می کند. در این صورت نیز محتوا رتبه نخواهد گرفت. برخی از سئوکاران اعتقاد دارند که چگالی کلمات کلیدی باید 1 تا 3 درصد کل محتوا باشند.
9. لینک سازی داخلی
یکی دیگر از تکنیک های سئو on page، لینک سازی داخلی است. منظور از لینک سازی داخلی برقراری ارتباط بین صفحات مختلف سایت است. لینک سازی باید اصولی انجام شود؛ این کار سبب می شود تا کاربران و ربات های گوگل در زمان بازدید از یک محتوا، به سایر صفحات نیز بروند. اگر لینک داخلی برای کاربر مفید باشد و ارتباط موضوعی با محتوا داشته باشد، اعتبار آن لینک بیشتر خواهد بود.
10. استفاده از کلمات کلیدی LSI
کلمات کلیدی LSI در واقع کلمات کلیدی مترادف یا هم معنی هستند؛ همانطور که گفتیم شما باید چگالی کلمات کلیدی را در سئو داخلی محتوا رعایت کنید. به کمک کلمات LSI در واقع شما می توانید از کلماتی در محتوا استفاده کنید که مترادف عبارت اصلی بوده و یا به آن موضوع مرتبط می باشد. با این کار کاربر و ربات های گوگل محتوا را بهتر درک می کنند.
11. بهینه سازی انکر تکست ها
منظور از انکرتکست ها در واقع عبارتی است که به کمک آنها به صفحات دیگر لینک داده می شود. برای بهینه سازی انکر تکست ها که یکی از تکنیک های سئو داخلی سایت است، باید موارد زیر را رعایت کنید:
12. انکرتکستها را بهینه کنید
- در انکرتکستها از کلمات کلیدی صفحه مقصد استفاده کنید.
- انکر تکست باید حتما به صفحهای که به آن لینک داده شده مرتبط باشد.
- در استفاده از انکر تکست Excat match یا کلمه کلیدی اصلی زیادهروی نکنید و از انکر تکست های متنوع استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: سئو در اصفهان
قیمت خدمات سئو داخلی سایت
سئو و بهینه سازی سایت اقداماتی است که همگی در کنار هم منجر به یک نتیجه عالی می شود. به همین دلیل نمی توان تنها از خدمات سئو داخلی سایت استفاده کرد و منتظر یک نتیجه عالی باشید. تیم موج دیجیتال با تجربه و تخصصی که در این زمینه دارد، به شما پیشنهاد می کند که برای سئو سایتتان تنها روی یک نوع سئو تمرکز نکنید. بلکه تمام تکنیک ها را اصولی و در زمان مناسب به کار بگیرید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
درست است که بازار تبلیغات سئو و فتح کردن قلههای گوگل داغ است و همه از رتبههای بالا حرف میزند اما واقعیت این است که سئو نه یک چیز افسانهای است نه رمز و راز خاصی دارد. فقط کافی است وقتی در حال ایجاد صفحات سایت خود هستید، حواستان به چک لیست سئو داخلی که در بالا گفتیم باشد و مرحله به مرحله رعایت کنید. بقیهاش را به گوگل و رفتار کاربران بسپارید.
برای اینکه کاتالیزور این رقابت باشید و به این راه سرعت بدهید، به سراغ سئوی خارجی بروید تا زودتر صفحاتتان به دست کاربران برسد و دیده شود. همهاش همین است؛ حالا بنشینید و از صعود خود در نتایج گوگل لذت ببرید.
راستی میتوانید در دوره تخصصی سئو موج دیجیتال شرکت کنید و به صورت حرفهای سئوکار شوید. در این دوره همه سرفصلهای سئو از پایه تا پیشرفته آموزش داده میشود و دیگر نیازی به هیچ دوره و منبع دیگری نخواهید داشت.
اگر سوالی یا موضوعی مانده در کامنتها بپرسید تا با هم گفتگو کنیم، نظرات شما برای ما بسیار ارزشمند است.